Ezeket érdemes lecserélni a konyhában, ha a fogyás a cél

2019. február 17. |
Írta: koligyerbence koligyerbence

Az biztos, hogy néhány alapanyag lecserélése még nem fogja gyökeresen megváltoztatni az életünket párhét után. Viszont több hónap leforgása alatt óriási változás történhet így is, ezért érdemes mindenkinek figyelni ezekre az változtatásokra.

Nem is akarom egy kicsivel sem tovább húzni a szót, mint arra szükség lenne, ezért nézzük is meg, hogy mely alapanyagok és tippek fognak drasztikus változást okozni, ha megfogadjuk őket.

Az első változtatás egy olyan dolog, amelyre kevesen gondolnak méghozzá az, hogy a bolti fűszereket le kell cserélni természetes fűszerekre.

“Meghökkentő, de sok bolti fűszerkeverékben 100 grammonként 60 gramm cukor is lehet.”

Nem is gondolná senki, de érdemes benézni a szekrénybe és átfutni pár termék összetevőjét és kalóriatáblázatát és megbizonyosodni róla, hogy mégis, mit eszünk. Ki akarna felesleges cukrot enni, ami hizlal és szükségtelenkalóriákat tartalmaz? Szerintem senki. Nézz szét ITT a fűszereink között, ez nálunk alap követelmény.

A második lépés, hogy a nagyon zsíros húsokból kevesebbet kell enni. Ilyen lehet a sertéshús vagy a marha sok része. Ennek pedig azaz oka, hogy a zsírok több, mint dupla annyi kalóriát tartalmaznak, mint a szénhidrátok vagy fehérjék. Ezért akár egy kisebb mennyiségű zsírosabb hús, jobban hizlalhat, mint egy nagyobb adag sovány. A lazac ebben az esetben kivételt képez, mert attól függetlenül, hogy magas a zsírtartalma még nagyon egészséges és fontos telítetlen zsírsavakat és Omega-3-at tartalmaz. Emiatt többet veszítenénk, ha kiűznénk étkezésünkből. A lazac tehát nyugodtan mehet (úgysem eszi senki naponta nagy mennyiségben, mert elég drága), kiegészítve soványabb szárnyasokkal és akár belsőségekkel.

egeszseges etkezes alapanyagok
Körülbelül ezeket az arányokat kellene követni a zöldségek, szénhidrátok és húsok tekintetében egy tányéron.

A harmadik lépés, hogy a cukrot érdemes lecserélni egy jó minőségű édesítőszerre. Mi a glicint ajánljuk. Igaz, kis országunkban kevesen ismerik, de az egyik legtermészetesebb megoldás. Röviden – egy édes aminosavról van szó, ami a rákfélék húsában is megtalálható és sok más élelmiszerben, így nem fog semmilyen emésztési problémát okozni és finom. Erre a cserére azért van szükség, mert a cukor nagyon gyorsan felszívódik (Glikémiás index = 100) és emitt nagyon hizlal. Ezért érdemes lecserélni, ha a kávéról vagy teáról van szó, nem is beszélve az első ponton említett fűszereket. Sok kicsi nagyon sokra fog menni hosszútávon. Glicint itt találhatsz.

“A liszt magas kalóriatartalommal rendelkezik, nagyon gyorsan felszívódik és gyorsan megéhezünk, miután megesszük.”

A negyedik dolgot nem kell sokat magyarázni szerintem, sokszor hallhatjuk. Le kell cserélni a fehér lisztet kevésbé feldolgozott alapanyagokra. A liszt magas kalóriatartalommal rendelkezik, nagyon gyorsan felszívódik és gyorsan megéhezünk, miután megesszük. Ezen tulajdonságok miatt tehát nyugodt szívvel helyezhetjük be a leghizlalóbb élelmiszerek közé. Ha kifejezetten helyettesíteni szeretnénk, akkor a zabliszt vagy rizsliszt a megoldás. Amennyiben más megoldás is szóba jöhet, akkor érdemes több basmati rizst, zabpelyhet, édesburgonyát, quinoát, burgonyát enni. Ezek minden szempontból beelőzik a fehérlisztet és az étkezünk is változatosabb lehet.

Még kettő gyors tipp a végére. Az első, hogy több rostot és zöldséget kell enni. Ez azért fontos, ha bárki fogyni szeretne, mert a rostok lassítják az emésztőrendszerünkön végighaladó élelmiszereket, ezért több ideje van a szervezetünknek arra, hogy felhasználja, így jobban hasznosulhat. Nem mellesleg a rostok pörgetik az anyagcserét, ami szintén létfontosságú a fogyás szempontjából. Érdemes napi 20-30 gramm rostot bevinni, ami elsőre nem tűnik könnyű feladatnak, de törekedni kell rá.

Az utolsó dolog pedig a tejtermékek csökkentése. Nagyon magas a zsírtartalmuk, így sok kalóriát tartalmaznak, emiatt könnyű átesni velük a ló túloldalára. Érdemes egy napi maximumban meghatározni a bevitt mennyiséget, amely pár falat érlelt sajtból vagy 10-20 gramm jó minőségű vajból is fedezhető. Az sem baj, ha nem eszünk tejterméket, jó példaként állhat előttünk a kínai és japán konyha, ahol nem is tudják, hogy mik ezek mégis köszönik jól megvannak.